Nauka Jazdy | Jazdy dodatkowe Warszawa bródno | Jazdy doszkalaj¹ce Warszawa bródno | Doszkalanie Warszawa | Skoda Fabia | Jazdy doszkalaj¹ce | Jazdy doszkalaj¹ce Warszawa | Warszawa | jazdy dodatkowe warszawa | Fabia 1.2 TSI | Dodatkowe szkolenia | Kat.B | Jazdy doszkalajace odlewnicza | TSI | Prawo jazdy B | Egzamin | Auto | Prawko | Autodoszkalanie | szkolenia | Doszkalanie przed egzaminem | Instruktor nauki jazdy | elka "L" | Skoda na egzaminie | skoda turbo | jazdy doszkalaj¹ce doszkalanie | Fabia benzynowa | Odlewnicza | Bródno | jazdy doszkalaj¹ce warszawa odlewnicza | trasy odlewnicza | Bia³o³êka | Tarchomin | ¯oliborz | Bemowo | Bielany | Jazdy | Egzamin
Doszkalanie Warszawa, jazdy doszkalaj¹ce Skoda Fabia, Warszawa, godziny doszkalaj¹ce, doszkalanie Skoda Fabia, nauka jazdy na Fabii, doszkalanie Fabia, nauka jazdy Skoda Fabia, Warszawa jazdy doszkalaj¹ce, doszkalanie na prawo jazdy Warszawa, jazdy Skoda Fabia, jazdy doszkalaj¹ce w Warszawie, doszkalanie jazdy, Skoda Fabia 1.2 TSI, Skoda, Fabia 1.2 TSI, jazdy dodatkowe na Fabii, jazdy doszkalajace Skoda, jazdy doszkalaj¹ce Fabia, jazdy Skoda fabia, Warszawa Skoda
www.doszkalanie.edu.pl
Czynności kontrolno-obsługowe Przygotowanie samochodu przed egzaminem.
Odryglowanie pokrywy komory silnika
- Pociągamy za dżwignię odryglowania pod tablicą rozdzielczą po stronie kierowcy
Pokrywa silnika została odblokowana i lekko się unosi. Następnie podchodzimy od strony przodu pojazdu.
- Nad osłoną chłodnicy, po lewej stronie znaczka SKODA, pociągamy za dźwignię zabezpieczającą, (jest to dodatkowa blokada która nie pozwala na przypadkowe otwarcie pokrywy podczas jazdy) pokrywa zostanie odryglowana.
- Chwytamy dżwignię z pokrywą i razem unosimy do góry.
- Podpórkę pokrywy wyjmujemy z uchwytu i wkładamy w przeznaczone do tego gniazdo.
UWAGI ! - Nigdy nie otwierać pokrywy, jeśli widać, że z komory silnika wydostaje się para lub płyn chłodzący – niebezpieczeństwo poparzenia! Należy odczekać tak długo, aż para lub płyn chłodzący nie będą się wydostawać na zewnątrz. - W czasie jazdy, ze względów bezpieczeństwa, pokrywa komory silnika musi być zawsze pewnie zamknięta. Dlatego po każdym zamknięciu pokrywy należy sprawdzić, czy rzeczywiście została ona dobrze zatrzaśnięta.
Rozmieszczenie poszczególnych pojemników z płynami w pojeździe egzaminacyjnym. SKODA FABIA 1.2 TSI, pod maską.
Widok komory silnika (pod pokrywą przedziału silnika)
Zamykanie pokrywy komory silnika
- Pokrywę komory silnika lekko unosimy i wyjmujemy podpórkę z gniazda. Podpórkę wciskamy w jej uchwyt u spodu pokrywy.
- Pokrywę komory silnika spuszczamy ("puszczamy", "rzucamy") z wysokości około 30 cm i pozwalamy jej swobodnie opaść- nie dociskamy jej rękoma! Ponieważ można uszkodzić jej powierzchnię.
- Sprawdzamy czy pokrywa jest prawidłowo zamknięta.
Kontrola poziomu oleju – Upewniamy się, czy samochód stoi na poziomym równym terenie. – Wyłączamy silnik. – Otwieramy pokrywę komory silnika – Czekamy kilka minut i wyciągnąć miarkę poziomu oleju. – Miarkę wycieramy czystą szmatką i z powrotem wsuwamy do oporu. – Ponownie wyjmujemy miarkę i odczytujemy poziom oleju. Poziom oleju w górnym zakresie - a – Nie wolno dolewać oleju. Poziom oleju w środkowym zakresie - b – Można dolać oleju. Może się zdarzyć, że poziom oleju po dolaniu będzie się znajdować w obszarze - a. Poziom oleju w dolnym zakresie - c – Trzeba dolać oleju. Wystarczy, że poziom oleju po dolaniu znajdzie się w zakresie - b.
Kontrola poziomu płynu chłodniczego
Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego znajduje się po prawej stronie w komorzesilnika. (patrząc z siedzenia kierowcy) - Wyłączyć silnik. - Otworzyć pokrywę komory silnika - Sprawdzić poziom płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym.
W zimnym silniku musi on leżeć pomiędzy oznaczeniami „MIN“ i „MAX“ . W gorącym silniku poziom płynu chłodzącego może nieznacznie przekroczyć oznaczenie „MAX“. Za niski poziom płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym jest sygnalizowany lampką kontrolną w zestawie wskaźników.
Pomimo to zalecane jest od czasu do czasu sprawdzić poziom płynu chłodzącego bezpośrednio w zbiorniku.
Dolewanie płynu chłodzącego - Wyłączyć silnik. - Poczekać, aż silnik ostygnie. - Na korek zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego położyć szmatkę i ostrożnie odkręcić korek w lewą stronę - Dolać płynu chłodzącego. - Zakręcić korek zbiorniczka, aż słyszalnie zaskoczy. Wlewany płyn chłodzący musi odpowiadać określonej specyfikacji. Jeżeli w sytuacji awaryjnej nie ma koncentratu G12 PLUS, nie dolewać innego środka. W takim wypadku dolać tylko wody i w miarę możliwości przywrócić prawidłowe stężenie koncentratu w stacji obsługi. Do dolewania używać tylko nowego płynu chłodzącego.
Nie nalewać płynu powyżej znaku „MAX“! Nadmiar płynu chłodzącego po podgrzaniu zostanie wypchnięty z układu przez zawór bezpieczeństwa w korku zbiornika wyrównawczego. W razie większego ubytku płyn chłodzący wlewać dopiero po ostygnięciu silnika. Pozwoli to uniknąć uszkodzenia silnika.
Układ chłodzenia --------------------------------------------------------------------------------------------------
SPRAWDZANIE POZIOMU PŁYNU CHŁODZĄCEGO
DLA BARDZIEJ DOCIEKLIWYCH
Najważniejszym zadaniem oleju silnikowego jest ciągłe smarowanie ruchomych elementów silnika. Cienka warstewka oleju wtłaczana pod wysokim ciśnieniem pomiędzy współpracujące ze sobą elementy nie dopuszcza do ich bezpośredniego kontaktu. Jeżeli ciśnienie oleju w pracującym silniku spada poniżej dopuszczalnej granicy (zapala się czerwona kontrolka ciśnienia oleju- czerwona olejarka. Wówczas elementy silnika zaczynają bezpośrednio trzeć o siebie powodując nieodwracalne uszkodzenia silnika.
(Co podaje instrukcja obsługi Skoda Fabia) Normalne jest to, że każdy silnik zużywa olej. Zależnie od sposobu jazdy i warunków eksploatacji zużycie oleju może wynieść do 0,5 l/1 000 km. Przez pierwsze 5000 kilometrów zużycie oleju może być nawet większe. Dlatego poziom oleju trzeba regularnie sprawdzać, najlepiej przy każdym tankowaniu i przed dłuższymi podróżami. Przy dużych obciążeniach silnika, jak np. długotrwała jazda autostradą latem, jazda z przyczepą lub jazda w wysokich górach, zalecane jest utrzymywać poziom oleju w zakresie –a, ale nie wyższy. Za niski poziom oleju jest sygnalizowany lampką kontrolną w zestawie wskaników. W takim przypadku należy możliwie jak najszybciej zmierzyć poziom oleju i dolać odpowiednią iloć.
Dolewanie oleju silnikowego ( Uzupełnienie poziomu oleju) – Sprawdzić poziom oleju. – Odkręcić korek wlewu oleju. – Czystą szmatką wytrzeć olej na powierzchni uszczelnienia korka oraz na elemencie współpracującym – Odpowiedni olej wlewać małymi porcjami (Skoda zaleca olej wg. specyfikacji VW 501 01, VW 502 00. W mojej Skodzie jest Shell 5W40) – Sprawdzić poziom oleju – Dokładnie zakręcić korek wlewu oleju i wsunąć do oporu miarkę
Odpowiedni poziom oleju w silniku to podstawa dobrego smarowania.
Poziom oleju nigdy nie powinien przekroczyć zakresu - a. W przeciwnym razie olej zostanie zassany przez odpowietrzenie skrzyni korbowej i może przez układ wydechowy przedostać się do atmosfery. Olej może się palić w katalizatorze, powodując uszkodzenie katalizatora. Wymiana oleju silnikowego Olej należy wymieniać zgodnie z okresami podanymi w Książce obsługi, czyli co 15 000km lub co 1 rok. Ilość oleju potrzebna do wymiany 3,2 litra.
Czerwona olejarka, lampka ciśnienia oleju silnikowego Gdy lampka kontrolnaolejumiga na czerwono, oznacza niskie ciśnienie oleju. Lampka kontrolna włącza się na kilka sekund po włączeniu zapłonu. Jeżeli lampka kontrolna nie wyłącza się po uruchomieniu silnika lub zacznie migać podczas jazdy, należy zatrzymać samochód i wyłączyć silnik. Sprawdzić poziom oleju w silniku i w razie potrzeby dolać oleju. Dodatkowo słychać trzykrotny sygnał ostrzegawczy. Jeżeli z jakichś przyczyn nie można dolać oleju, nie wolno jechać dalej. Należy wyłączyć silnik i zwrócić się po pomoc do specjalistycznej stacji obsługi, bowiem w przeciwnym razie może dojść do poważnych uszkodzeń silnika. Gdy lampka kontrolna jest włączona nie wolno jechać dalej, nawet jeli poziom oleju jest prawidłowy. Silnik nie może pracować nawet na biegu jałowym.
DLA BARDZIEJ DOCIEKLIWYCH (Co piszą w instrukcji obsługi Skody Fabii)
Płyn chłodzący jest potrzebny do chłodzenia silnika. Podczas normalnej eksploatacji układ chłodzenia nie potrzebuje prawie żadnej obsługi. Płyn chłodzący składa się z wody i 40% dodatku (koncentratu) do płynu chłodzącego. Mieszanina ta nie tylko chroni przed zamarznięciem do -25°C, lecz również chroni układ chłodzenia silnika i ogrzewania wnętrza przed korozją. Dodatkowo zapobiega osadzaniu się kamienia i znacznie podnosi temperaturę wrzenia płynu chłodzącego. Z tego powodu stężenia koncentratu w płynie chłodzącym nie należy zmniejszać przez dolewanie wody. Udział koncentratu wpłynie chłodzącym musi wynosić co najmniej 40%.
Jeżeli ze względów klimatycznych zalecane jest większe stężenie, można zwiększyć udział koncentratu, ale tylko do 60% (odporność na zamarzanie do ok. -40°C). Większe stężenie powoduje pogorszenie mrozoodporności. Płyn chłodzący Układ chłodzenia jest fabrycznie napełniony płynem chłodzącym, odpowiadającym specyfikacji TL-VW774 G, koloru różowo-fioletowego. Do uzupełniania poziomu producent zaleca używać koncentrat płynu chłodzącego - G12 (kolor różowo-fioletowy).
Ilość płynu chłodzącego Silnik 1,4 l/63 kW - EU5 - 5,5 litra
Ubytki płynu chłodzącego Przyczyną ubytków płynu chłodzącego są najczęściej nieszczelności. Nie należy się ograniczać wyłącznie do dolania płynu chłodzącego. Należy niezwłocznie zlecić sprawdzenie układu chłodzenia w specjalistycznej stacji obsługi. Jeżeli układ chłodzenia jest szczelny, ubytki mogą być spowodowane zagotowaniem się płynu chłodzącego - wskutek przegrzania silnika - i wypłynięciem płynu przez zawór w korku zbiornika wyrównawczego.
Ostrzeżenie! Przegrzewanie może spowodować poważne uszkodzenie silnika
UWAGA! - Układ chłodzenia jest pod ciśnieniem! Nie otwierać zbiornika wyrównawczego, gdy silnik jest gorący - niebezpieczeństwo poparzenia! - Koncentrat - i tym samym cały płyn chłodzący - jest szkodliwy dla zdrowia. Unikać kontaktu z płynem chłodzącym. Opary płynu chłodzącego są również szkodliwe dla zdrowia.
Ostrzeżenie! Jeżeli z jakichś przyczyn nie można dolać płynu chłodzącego, nie wolno jechać dalej. Należy wyłączyć silnik i zwrócić się o fachową pomoc do wykwalifikowanego warsztatu, bowiem w przeciwnym razie może dojść do poważnych uszkodzeń silnika.
Wentylator płynu chłodzącego Wentylator chłodnicy może się nagle włączyć. Wentylator chłodnicy jest napędzany silnikiem elektrycznym, włączanym zależnie od temperatury silnika (przez włącznik termiczny). Po wyłączeniu silnika - nawet po wyłączeniu zapłonu - wentylator chłodnicy może pracować jeszcze nawet przez 10 minut. Może się on też ponownie samoczynnie włączyć po pewnym czasie, gdy: - temperatura silnika wzrośnie ze względu na zatory cieplne, lub - gorący silnik będzie dodatkowo podgrzewany przez promienie słoneczne.
Temperatura silnika i poziom płynu chłodzącego Lampka kontrolna "niebieska" pozostaje zapalona dotąd, aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Należy unikać dużych prędkości obrotowych silnika, wciskania do oporu pedału przyspieszenia i przeciążania silnika. Lampka kontrolna "czerwona" włącza się na kilka sekund po włączeniu zapłonu. Jeżeli lampka kontrolnanie zgaśnie lub zaczyna migać na czerwono podczas jazdy, oznacza to za wysoką temperaturę silnika lub za niski poziom płynu chłodzącego. Słychać pojedynczy sygnał dźwiękowy. W takim przypadku należy zatrzymać samochód, wyłączyć silnik i sprawdzić poziom płynu chłodzącego, w razie potrzeby - dolać. Jeżeli poziom płynu chłodzącego jest prawidłowy, podwyższenie temperatury może być spowodowane usterką w pracy wentylatora chłodnicy. Trzeba sprawdzić bezpiecznik wentylatora i w razie potrzeby, wymienić. Jeżeli lampka kontrolna "czerwona" nie wyłącza się, pomimo że poziom płynu chłodzącego i bezpiecznik wentylatora są w porządku, nie wolno kontynuować jazdy.
Zbiornik płynu hamulcowego znajduje się w komorze silnika z lewej strony. – Wyłączyć silnik. – Otworzyć pokrywę komory silnika. – Sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku.
Poziom płynu musi się znajdować pomiędzy oznaczeniami „MIN“ i „MAX“. Niewielkie obniżanie się poziomu płynu następuje w wyniku zużywania się i automatycznej regulacji odstępu klocków hamulcowych – jest to normalne. Jeśli jednak poziom płynu hamulcowego w krótkim czasie wyraźnie się obniży lub spadnie poniżej oznaczenia „MIN“, może to oznaczać, że układ hamulcowy stał się nieszczelny. Gdy poziom płynu hamulcowego jest za niski, włącza się lampka kontrolna hamulca ręcznego w zestawie wskaźników. W takim przypadku należy zatrzymać samochód i nie jechać dalej! Skorzystać z fachowej pomocy.
DLA BARDZIEJ DOCIEKLIWYCH (Co zalecają w instrukcji obsługi Skoda Fabia II) Wymiana płynu hamulcowego Płyn hamulcowy jest higroskopijny. Z powodu tej właściwości wchłania on w czasie eksploatacji wilgoć z otaczającego powietrza. Zbyt duża zawartość wody w płynie hamulcowym może być przyczyną korozji układu hamulcowego. Zawartość wody dodatkowo obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego. A porą zimową może zamarznąć. Używać można tylko płynu hamulcowego, dopuszczonego przez Skoda Auto. Uzupełniamy płynem DOT4 Gdy płyn hamulcowy jest stary, przy dużym obciążeniu hamulców w układzie mogą powstawać pęcherzyki pary. Może to niekorzystnie wpłynąć na skuteczność hamulców i bezpieczeństwo jazdy.
Płyn hamulcowy niszczy lakier samochodu. Płyn hamulcowy jest trujący!
Zbiornik spryskiwaczy szyb zawiera płyn myjący do przedniej bądź także do tylnej szyby. Zbiornik znajduje się w komorze silnika z przodu po prawej stronie samochodu.
Kontrolując płyn poprzez zbiorniczek wiele nie zobaczymy, otwierając i sprawdzając obecność płynu w rurce też nie wiele będzie widać. Chyba najlepsze wyjście to spryskanie szyby.
Pojemność zbiornika wynosi ok. 3,5 litra. Pamietajcie, czysta woda nie wystarcza do skutecznego oczyszczenia szyb. Zalecane jest stosować wodę z płynem do mycia szyb który usunie zastały brud (zimą ze środkiem chroniącym przed zamarznięciem).
W razie braku zimowego płynu do spryskiwaczy można użyć spirytusu. Udział spirytusu nie może być większy niż 15 %. Tylko taka mieszanka nie zamarza do ok. -5°C.
Jak otworzyć pokrywę komory silnika
Jak sprawdziæ poziom oleju w samochodzie Skoda Fabia 1.2 TSI
Jak sprawdzić poziom płynu chłodzącego w samochodzie Skoda Fabia 1.2
Jak sprawdzić poziom płynu hamulcowego w Skodzie Fabii na egzaminie
Jak sprawdzić poziom płynu w spryskiwaczach, Skoda Fabia egzaminacyjna
Jak sprawdzić działanie sygnału dźwiękowego w Fabii 1.2 TSI
a) sprawdzenie poziomu oleju w silniku,(osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w Skodzie Fabii), b) sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego,
c) sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego,
d) sprawdzenie poziomu płynu w spryskiwaczach,(osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu), e) działanie sygnału dwiękowego,
Pod maską Skody Fabii 1.2 mamy 5 elementów z których możemy być egzaminowani;
- Gdzie się znajduje? - Jak się je kontroluje?
Płyn do wspomagania --------------------------------------------------------------------------------------------------
PŁYN WSPOMAGANIA KIEROWNICY
Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy Zbiornik płynu wspomagania kierownicy znajduje się pod obudową akumulatora - widoczny z góry przez szczelinę pomiędzy obudową akumulatora, a lewym światłem (zielony korek ) Niestety dostep nie jest łatwy, zaś dolewka dość skomplikowana. Sprawdzenia poziomu płynu dokonuje serwis podczas przeglądu. Instrukcja obsługi Skody nic nie wspomina o dodatkowej kontroli tego płynu. Nowo zalany płyn do wspomagania kierownicy jest delikatnie czerwony i klarowny. Jeśli płyn jest mętny lub bardzo ciemny trzeba go wymienić.
Płyn do wspomagania kierownicy to w gruncie rzeczy ten sam olej jaki stosowany jest w hydrokinetycznych automatycznych skrzyniach biegów.
Zbiorniczek z płynem do wspomagania kierownicy, Skoda Fabia 1.2 TSI
DLA BARDZIEJ DOCIEKLIWYCH (Co podaje instrukcja obsługi Skody )
Wspomaganie kierownicy umożliwia kierowanie samochodem przy użyciu mniejszej siły. Gdy kierownica w stojącym samochodzie zostanie skręcona do oporu, następuje bardzo silne obciążenie układu wspomagania kierownicy. Sytuację tę można rozpoznać po specyficznym odgłosie. W przypadku awarii wspomagania kierownicy lub gdy silnik nie pracuje (holowanie), samochodem da się kierować. Do kierowania trzeba jednak użyć dużo większej siły. Jeżeli akumulator został rozładowany i do uruchomienia silnika trzeba było użyć pomocniczych przewodów rozruchowych, układ wspomagania kierownicy może nie działać z powodu zbyt niskiego napięcia w instalacji elektrycznej. Ta sytuacja jest sygnalizowana włączeniem się lampki kontrolnej. Wspomaganie kierownicy będzie działać znowu, gdy podczas pracy silnika alternator podładuje akumulator. Będzie ono działać także, gdy akumulator będzie naładowany na tyle, że umożliwi uruchomienie silnika.
Uszkodzenie układu wspomagania kierownicy jest sygnalizowane włączeniem się lampki kontrolnej.
Włącza się na kilka sekund po włączeniu zapłonu. Jeżeli lampka kontrolna nie wyłączy się po 2 sekundach od włączenia zapłonu lub włączy się podczas jazdy, w elektrohydraulicznym układzie wspomagania kierownicy jest usterka. Układ wspomagania kierownicy pracuje z ograniczoną siłą wspomagania lub nie działa w ogóle.
W trosce o najwyższy poziom obsługi jestem do Państwa dyspozycji od godziny 7.00 - 22.00 w dni robocze. Jeżeli mają Państwo pytania zachęcam do kontaktu lub korespondencji.
Zajęcia dostosowuję do Państwa indywidualnych potrzeb. Realizuję na zamówienie; - telefoniczne, - e-mail, - messenger - sms
JAZDY DOSZKALAJĄCE WARSZAWA HYUNDAI i20 1.2 MPI 85KM EGZAMINACYJNY
OSK-MODEL
NIE ZWLEKAJ! ZADZWOŃ DO MNIE TERAZ
Ośrodek Szkolenia Kierowców MODEL Strona firmowa szkoły nauki jazdy z którą współpracuję.